ΕΝΑΣ ΧΩΡΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗΣ ΑΠΟΨΕΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΠΕ4 ΠΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ
ΜΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΟ ΧΡΗΣΤΟ ΓΚΟΤΖΑΡΙΔΗ

Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου 2009

Η ΦΥΣΙΚΗ ΤΗΣ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗΣ ΤΟΥ ΠΩΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΓΙΑΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ ΚΑΠΟΙΑ ΦΥΣΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ

Σχεδόν σε όλες τις συναντήσεις μας τα τελευταία χρόνια υποστηρίζεται από τους περισσότερους ότι τα δύο βιβλία της Φυσικής Γυμνασίου παρουσιάζουν προβλήματα στο ύφος, στη παρουσίαση, τη διάρθρωση και τον όγκο της ύλης που περιέχουν. Μόνιμη αγωνία των εκπαιδευτικών που καλούνται να διδάξουν τη Φυσική στο Γυμνάσιο είναι το πώς θα καταφέρουν να διαχειριστούν ένα τόσο δύσκολο διδακτικό αντικείμενο όπως είναι η Φυσική, όταν μάλιστα αυτό…….υποστηρίζεται από ένα βιβλίο που περισσότερο δημιουργεί παρά λύνει προβλήματα.
Αυτή η αγωνία οδήγησε στην δημιουργία και παρουσίαση της διδακτικής πρότασης που ακολουθεί. Η κεντρική ιδέα τη παρουσίασης είναι η προσέγγιση της ύλης που προβλέπει το αναλυτικό πρόγραμμα με μία διερευνητική-ανακαλυπτική μέθοδο, σε αντίθεση με την ακαδημαϊκή οργάνωση και παρουσίαση που προτείνει το βιβλίο. Πιο συγκεκριμένα, στην πρόταση δεν μελετώνται έννοιες και νόμοι και τύποι και θέματα απλά και ως έτυχε ή «γιατί τα ..λέει μέσα στο βιβλίο» αλλά γίνεται μία αναζήτηση του πώς και του γιατί συμβαίνουν κάποια φυσικά φαινόμενα. Προσπαθώντας να ανακαλύψουμε το πώς και το γιατί των φαινομένων που μας ενδιαφέρουν, ασχολούμαστε μαθαίνουμε και εφαρμόζουμε έννοιες της Φυσικής που είναι απαραίτητες για τη προσπάθειά μας.
Στην αναζήτηση αυτή είναι προφανές ότι δε θα μας χρειαστεί όλος ό όγκος της ακαδημαϊκής πληροφορίας που περιλαμβάνεται στο βιβλίο. Από ένα σύνολο τριών και τεσσάρων σελίδων του βιβλίου θα χρειαστεί να εστιάσουμε σε ένα ή δύο θέματα. Τα θέματα αυτά είναι όσα μας δίνουν στοιχεία και …εργαλεία για να μελετήσουμε τα φυσικά φαινόμενα που μελετάμε. Η υπόλοιπη ύλη των σελίδων….μπορεί να περιμένει, θα την μελετήσουμε αργότερα…αφού μας λυθεί η επιστημονική απορία που μας απασχολεί.
Η προσπάθεια συμπληρώνεται και από εργαστηριακές δραστηριότητες που…όπως συμβαίνει σε κάθε επιστημονική αναζήτηση καλούνται να επιβεβαιώσουν ή να απορρίψουν κάποιο θεωρητικό στοιχείο που χρειάστηκε να …..μάθουμε.
Η προσπάθεια αυτή θα μπορούσε να περιγραφεί ως διαθεματική υπό την ευρεία έννοια, αφού μελετά τις φωτεινές πηγές από διαφορετικές σκοπιές της Φυσική επιστήμης. Όμως προκειμένου να αποφύγουμε ατέρμονες θεωρητικές συζητήσεις περί του τί είναι και τί δεν είναι διαθεματικό, η διδακτική πρόταση χαρακτηρίζεται απλώς ως θεματική παρουσίαση της ύλης της Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου. Στη σύντομη αυτή εισαγωγή δεν γίνεται καμία αναφορά σε θεωρητικά μοντέλα και έρευνες που υποστηρίζουν την διδακτική πρόταση. Αν κάποιοι συνάδελφοι επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν την πρόταση σε ερευνητική εργασία τους είναι στη διάθεσή τους και το θεωρητικό υπόβαθρο.

Στο χώρο αυτό βρίσκεται μόνο η εισαγωγή της διδακτικής πρότασης καθαρά για λόγους οικονομίας χώρου. αν κάποιος συνάδελφος θέλει το πλήρες κείμενο παρακαλώ να το ζητήσει.

αναγνωστες

 

Copyright © 2009 by ΔΙΔΑΣΚΟΥΜΕ Φ.E. ΣTA ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ

Template by Blogger Templates | Powered by Blogger